Drukte op de praktijk

Misschien merkt u het al wanneer u naar de praktijk belt om een afspraak te maken, het is druk! Er worden niet alleen veel patiënten gezien (gemiddeld zo’n 50 per dag) er valt daarnaast ook enorm veel te regelen. Denk hierbij aan het contact zoeken met derden zoals specialisten, apotheek, gemeente, zorgverzekeraars etc. Verder gaat er veel tijd zitten in het zoeken naar alternatieven voor niet te leveren medicatie, het uitpluizen van allerlei regels/voorwaarden, de overdracht van een patiënt naar een verpleeghuis, visites, terminale zorg…. noem maar op. Het werk op de praktijk stopt niet na het spreekuur.

Willen we iedereen de nodige zorg kunnen leveren dan is goed time -management van essentieel belang. Voorwaarde is het efficiënt inplannen van consulten en daar kunnen wij uw hulp goed bij gebruiken!

Eén klacht per afspraak

wij vinden het 'opsparen' van klachten (lijstjes) medisch niet verantwoord. Wij zijn van mening dat als u een probleem hebt waarvoor u meent een huisartsenpraktijk te moeten bellen, u ook bereid bent wat te schuiven in uw eigen agenda om geholpen te kunnen worden. Het gaat immers om uw eigen gezondheid. Voor een artsenbezoek kunt u vrij vragen bij uw werkgever en mag ook een kind wat eerder/later van school gehaald/gebracht worden. In principe wordt aangehouden dat voor het goed bespreken en onderzoeken en registreren (of zo nodig verwijzen) van één klacht door de huisarts ongeveer 10-15 minuten nodig zijn. Meerdere klachten waarvoor geen afspraak is gemaakt kunnen wij niet in behandeling nemen, omdat andere mensen na u wachten op een afspraak. Het is altijd mogelijk om bij meerdere klachten daar een nieuwe afspraak voor in te plannen. Heeft u meer tijd nodig i.v.m. het bespreken van bijvoorbeeld soms emotionele zaken: vraag dan om een dubbel consult.

Daarnaast zien wij dat als wij meer dan 2 klachten behandelen, het gaat duizelen voor mensen: welke therapie is waarvoor? Hierdoor zien wij verhoogde kans op onjuist medicatiegebruik. Dit willen wij voorkomen.

Dagelijks bellen voor een afspraak voor het spreekuur diezelfde dag. Onder het motto: hebt u een klacht dan zien wij u diezelfde dag: indien u voor 09:00 belt dan garanderen wij u dat u indien medisch noodzakelijk diezelfde dag een spreekuurplekje aangeboden krijgt. U kunt dan zelf kijken (voordat u de assistente belt) of u die dag tijd kunt en wilt inruimen in uw agenda. Als u belt voor een afspraak, stem dan goed met de assistente af waarvoor u komt.

Uiteraard kunt u nog steeds afspraken met de assistente en praktijkverpleegkundige (POH) inplannen op langere termijn (bijv voor uw bloeddruk, het aanstippen van wratten, uitstrijkje, hartfilmpjes, bloedprikken etc).

Tussen 08:00 en 09:00 uur zijn de assistentes bezig met het maken van afspraken. Om de telefonische bereikbaarheid te vergroten (en daardoor uw wachttijd te verkleinen) verzoeken wij u vriendelijk voor medische adviezen en het opvragen van uitslagen te bellen tussen 09:00 en 10.00, 10.30 en 12.00 of 14.00 en 15.00. Voor receptaanvragen verzoeken wij u zoveel mogelijk gebruik te maken van de receptenlijn van uw apotheek.  

Ook het niet verschijnen op een afspraak zonder hier vooraf melding van te maken, zet druk op de agenda. Uw plaatsje had aan iemand anders gegeven kunnen worden. Lukt het niet om langs te komen, laat dit dan minstens 12 uur van tevoren weten. Dit geeft ons de tijd om iemand anders op te roepen.

Telefonisch advies

Het kan ook voorkomen dat uw klacht eenvoudiger is dan gedacht en dat de assistente u zelf al voorziet van advies. Alle gegeven adviezen worden in uw dossier opgeschreven en gecontroleerd door de huisarts. De doktersassistente heeft geheimhoudingsplicht.

Visite van de huisarts

Een visite van de huisarts bij u thuis is zeker mogelijk, maar zeker niet een vanzelfsprekendheid. Op de huisartsenpraktijk zijn de onderzoeks- en/of behandelmogelijkheden vele malen groter en uitgebreider dan in een thuissituatie. Een huisbezoek is daarmee echt voorbehouden aan uitsluitend ernstig zieke patiënten. Mensen, die dus te ziek zijn om vervoerd te worden. De assistente overlegt samen met de aanwezige huisarts of een visite in uw geval verstandig of nodig is: de huisarts beslist of een visite afgelegd wordt. Het kan zijn dat u toch het advies krijgt om op het spreekuur te komen. Een visite kan iedere ochtend tussen 08:00 en 10:00 uur worden aangevraagd: aanvragen na dit tijdstip kunnen niet altijd diezelfde dag gehonoreerd worden.

De volgende veelgehoorde praktijkvoorbeelden zijn GEEN reden om een huisbezoek aan te vragen:

  • Ik heb als patiënt geen tijd om naar de praktijk te komen
  • Ik ben ouder dan 80 jaar, en ben gewend dat de dokter bij mij langs komt
  • Ik heb als patiënt geen vervoersmogelijkheden of geen oppas voor mijn andere kinderen
  • De praktijk is te ver gelegen
  • De vervoerskosten naar de praktijk worden niet vergoed
  • Ik heb (of mijn kind heeft) koorts en durf nu de straat niet meer over
  • Ik betaal al jaren zorgverzekeringspremie, dus ik heb er recht op.

Het is van groot belang dat u begrijpt dat wij als huisartsen niet altijd direct een ontslagbrief ontvangen wanneer u uit het ziekenhuis wordt ontslagen. Dit kan verschillende redenen hebben en is geen weerspiegeling van onze inzet voor uw gezondheid. In de praktijk ervaren wij dat ontslagbrieven soms vertraagd worden verzonden of zelfs helemaal niet arriveren. Als gevolg hiervan worden wij niet onmiddellijk geïnformeerd over uw ziekenhuisontslag en lopen we het risico niet volledig op de hoogte te zijn van recente ontwikkelingen in uw medische situatie. Om ervoor te zorgen dat wij u de best mogelijke zorg kunnen bieden, willen wij u vriendelijk verzoeken om zelf contact met ons op te nemen zodra u weet dat u uit het ziekenhuis wordt ontslagen. Daarnaast vragen wij u vriendelijk om aan te geven of u nazorg van onze kant nodig heeft. 

Het is goed om te weten dat er verschillende consulten zijn

  • Het reguliere consult > dit duurt 10-15 minuten, er is tijd om één klacht te behandelen.
  • Het dubbele consult > voor meerdere klachten, maximaal twee of complexe problematiek, 20 minuten.
  • Visite > in principe na het ochtendspreekuur, duur afhankelijk van zorgvraag.
  • POH-consulten > jaarcontrole 30 minuten, kwartaalcontrole 20 minuten, visite 30 minuten.
  • Assistenten spreekuur > duur van het consult afhankelijk van de zorgvraag.

Hopelijk geeft deze informatie wat duidelijkheid, mochten er nog vragen zijn dan kunt u uiteraard contact opnemen.

Team Medisch Centrum Hoofddorp