Doktersassistenten mogen de klappen opvangen van een complex vaccinatiebeleid

MCHnieuws

Uit een enquête van de NVDA samen met EenVandaag blijkt dat doktersassistenten dagelijks worden gebeld door patiënten die gevaccineerd willen worden, maar nog geen uitnodiging hebben ontvangen. Doktersassistenten geven aan dat in 70% van de gevallen patiënten boos of agressief reageren als ze horen dat ze om die reden nog niet gevaccineerd kunnen worden. Dat is uiteraard al een kwalijke zaak. De enquête legt nog een aantal andere problemen bloot waar de NVDA in het programma EenVandaag actie op vraagt.

Vaccinatiebeleid: van het kastje naar de muur
Patiënten worden boos, omdat door het complexe beleid wie, waar en wanneer wordt gevaccineerd ze niet weten waar ze aan toe zijn. En als patiënten niet weten hoe het precies zit, of gewoon geholpen willen worden, is de voor de hand liggende reactie om de doktersassistent te bellen. Die mag de vragen en de boosheid opvangen, terwijl zij met handen en voeten gebonden is aan het door de overheid vastgestelde vaccinatiebeleid.

Ondanks geduldige uitleg van de vaccinatieregels kan een groot aantal patiënten daar niet mee leven. Kees Gillis: ‘Doktersassistenten kunnen in heel veel gevallen geen oplossing bieden, omdat de huisartsen maar een beperkte groep mensen vaccineert en alleen met AstraZeneca. Een aantal patiënten staat er op dat ze een ander vaccin krijgen en of de dokter dat wil regelen. Dit is inmiddels teruggedraaid door minister de Jonge en mogen eerdere weigeraars nu wel een afspraak maken voor een ander vaccin, bij de GGD . Wat ook niet meehelpt, blijkt uit de enquête, dat in meerdere gevallen de GGD als antwoord geeft dat men de huisartsenpraktijk maar moet bellen als men een ander vaccin dan AstraZeneca wil. Dat kan dus helemaal niet en patiënten voelen zich daardoor van het kastje naar de muur gestuurd. “De GGD zei dat ik bij u moest zijn”. En dan is de doktersassistent de kwade pier.’

Overbelasting en betere uitleg door de overheid
Uit de vele signalen die de NVDA krijgt blijkt dat doktersassistenten heel veel tijd kwijt zijn met het beantwoorden van dit soort telefoontjes. In combinatie met de veelal onterechte boze reacties leidt dit tot stress en overbelasting. Zo erg zelfs dat een aantal doktersassistenten overweegt het beroep te verlaten! Dat kan toch helemaal niet de bedoeling zijn!

Uit de praktijk
Tijdens de eerste coronagolf was men begripvol, dankbaar en respectvol. Dat gaf een gevoel van samen komen we er doorheen. Maar wij zien ook dat teleurstelling, angst en boosheid veel meer een rol spelen, begrijpelijk, de doktersassistenten kennen dezelfde emoties. Helaas worden zorgverleners hierdoor regelmatig respectloos en soms zelfs agressief benaderd. Deze uitingen zorgen voor een zeer vervelende werksfeer en in combinatie met de toegenomen druk en de extra stress dreigt dat hen dat teveel te worden. Men mag er van uitgaan dat medewerkers de patiënt zo goed en snel mogelijk willen helpen. Sterker nog, zij zijn het die met risico op besmetting voor henzelf en hun dierbaren voor u willen klaar staan.

Men mag er op vertrouwen dat de zorgvraag wordt gehoord en dat zij allemaal doen wat ze kunnen om de patiënt zo goed mogelijk te helpen. Help de zorgmedewerkers om u te helpen.

Met begrip. Met respect. Vóór elkaar en mét elkaar.

Bronvermelding: NVDA en NVvPM